När uppkopplingen strular är det lätt att tro att det är fel på bredbandet eller att hastigheten är för låg. Men det finns mycket annat som kan krångla.
Den främsta källan till problem är den hemmaroutern, nästan samtliga ärenden som berör störningar beror på trasiga eller mindre bra fungerande hemmaroutrar. Detta är en kort guide för dig för att du ska kunna göra grundläggande undersökningar och isolera felet.
Så här tar du reda på var felet är:
- Långsam internetanslutning. Ett vanligt problem är att playtjänsterna, som SVT Play, Netflix, med flera, hakar upp sig mitt i programmen eller att det går långsamt att surfa. Alla som varit med om det kan intyga att det är väldigt jobbigt och att det gäller att hitta felet så fort som möjligt. Gör såhär:
- Mät hastigheten. Gå till bredbandskollen.se och klicka på knappen ”Starta mätning”. Efter några sekunder har du ett resultat. Tänk på att hastigheten ofta är betydligt lägre när du surfar trådlöst, då det bara är den senaste trådlösa tekniken som klarar av att överföra flera hundra megabit per sekund.
- Kolla routern. Får du ingen bra hastighet hur du än gör ska du ansluta datorn direkt till routern med en nätverkssladd och mäta igen. Blir resultatet fortfarande dåligt behöver du en annan router.
- Koppla förbi routern. Vill du veta mer exakt hur hög hastighet du får från Vassbäcks Fibernät ska du ansluta en dator med en nätverkskabel direkt till fiberomvandlaren och gör en ny mätning. Tänk på att du endast kan ha en enhet kopplad till Internetuttaget (port nummer 1, LAN1, på fiberomvandlaren) i taget. När du byter enhet kan det ta några minuter innan nätverket känner igen den nya enheten.
- Annan dator. Är hastigheten ändå låg kan du testa att mäta igen med en annan dator. På så sätt utesluter du att felet ligger i din dator. Får du inte din dator att fungera som den ska, får du antingen be en kompis om hjälp eller lämna in den på service.
- Testa den trådlösa signalen. När du förvissat dig om att sin router fungerar som den ska och att hastigheten är rätt är det dags att testa den trådlösa signalen som routern skickar ut. Gå runt i huset och gör nya mätningar i olika rum. Bli inte förvånad om du får olika resultat.
- Flytta routern. Routerns signal dämpas av innerväggar, tak, golv, möbler och andra ting. Tvingas signalen gå snett genom till exempel bjälklag, tegel- eller betongvägg kan den dämpas tämligen kraftigt. Det bästa är om routern kan placeras centralt i huset och på samma våningsplan du befinner dig på. Du får mäta för att se vilken som är den bästa placeringen för att signalerna ska nå ut i hela bostaden.
- Byt router. Det är vanligt att routern inte fungerar optimalt. De flesta köper den router som är billigast. De är sällan eller aldrig bra. Det är inte ovanligt att helt nya produkter märkta med till exempel 300 Megabit per sekund, endast klarar något 10-tal Megabit. Har du bytesrätt, lämna tillbaks och köp en bättre.
När man handlar trådlös utrustning bör man komma ihåg att hastigheterna som anges inte är den effektiva överföringshastigheten. Dessa ska delas med två, och gäller då endast under optimala förhållanden. En router som till exempel är märkt med 450 Mbps kommer under optimala förhållanden att ge maximalt 225 Mbps, men under mer verkliga betingelser snarare leverera 100-150. Detta gäller all trådlös utrustning. - Byt frekvens. Det kan det löna sig att köpa en router som sänder på en frekvensbandet 5 Ghz. De flesta routrar använder i första hand frekvensen 2,4 GHz, men i det frekvensbandet finns inte lika mycket bandbredd. Väljer du en router som även har frekvensen 5 GHz får du tillgång till högre överföringskapacitet. 5 GHz har dock lite kortare räckvidd än 2,4 GHz.
- Inget internet. Upptäcker du att du inte har något internet alls ska du börja med att kontrollera statuslamporna på din fiberomvandlare:
- Lyser lampan LAN1? Om lampan på inte lyser, kontrollera först och främst att du inte stängt av indikeringslamporna genom knappen på framsidan av fiberomvandlaren. Tryck på knappen. Tänds lampan har du kontakt. Om lampan LAN1 inte lyser betyder det att det inte finns någon kontakt mellan fiberomvandlaren och din router eller dator som du kopplat in i porten LAN1. Hur ser routern ut, lyser den med sina lampor som vanligt? Det är inte alldeles ovanligt att hemmaroutrar helt enkelt spontant går sönder.
- Lyser WAN-lampan med orange sken? Bra, då har du kontakt med centralnoden i vår område. Lampan blinkar när det går trafik på fibern, det är helt normalt. Du kan nu göra något av följande:
- Säkerställ att endast en enhet är inkopplad till Internetuttaget i fiberomvandlarens port nummer 1 (LAN1). Det går till exempel inte att ansluta flera enheter mot fiberomvandlaren via en switch. Har flera olika enheter kopplats in samtidigt kan det hända att dessa blivit tillfälligt blockerade. Koppla då ur samtliga enheter, vänta 5-10 minuter och koppla sedan in en av dem. Då bör anslutningen komma tillbaka.
- Prova att besöka sidan kontakt.vassback.se. Får du kontakt, men kommer inte ut på internet, kan det vara ett tillfälligt avbrott eller störning på Internettjänsten, och felet ligger då troligtvis utanför Vassbäcks Fibernät. Internettjänsten är automatiskt övervakad och kopplad till larm, och felavhjälpning påbörjas så snart det är praktiskt möjligt. Om det bedöms att avbrottet kan bli långvarigt kommer information om detta sändas ut via e-post. Försök i så fall hålla ögonen på din e-brevlåda, till exempel via mobiltelefonen.
- Om du inte får kontakt med sidan kontakt.vassback.se kan du kolla med en granne. Om det fungerar för grannen är det högst troligt att felet ligger på din sida, sannolikt i din router.
- Prova att koppla din dator direkt i fiberomvandlaren, men tänk på att du måste vänta några minuter mellan det att du kopplat ur din router och kopplar in din dator. Fungerar inte heller det kan det ha uppstått något fel i din fiberomvandlare. Använd din mobiltelefon eller mobila uppkoppling och skicka e-post till bredband@vassback.se och beskriv problemet. I normala fall kommer vi hantera ditt ärende inom några timmar (under kontorstid).
- Om WAN-lampan inte lyser är kontakten med centralnoden bruten. Kontrollera att enhetens strömförsörjning sitter ordentligt i, men försök inte använda en annan transformator – boxen kan gå sönder. Om du har ett separat vägguttag för fiber, kontrollera att din fiberkabel mellan uttaget och omvandlaren sitter i ordentligt. Det kan också vara fråga om ett kabelbrott, eller att någon utrustning gått sönder. Om du inte får igång din anslutning efter att ha kontrollerat alla delar, använd din mobiltelefon eller mobila uppkoppling och skicka e-post till bredband@vassback.se och beskriv
problemet. I normala fall kommer vi hantera ditt ärende inom några timmar (under kontorstid).